Kantin Sekolah
Layanan kantin atau kafetaria merupakan salah satu bentuk layanan khusus di sekolah yang berusaha menyediakan makanan dan minuman kepada warga sekolah. Good (1959) dalam bukunya Dictionary of Education mengatakan bahawa: “cafetaria a room or building in which public school pupils or college student select prepared food and serve themselves”. Kantin sekolah adalah suatu ruang atau bangunan yang berada di sekolah maupun di pusat pengajian tinggi, di mana menyediakan makanan pilihan dan sihat untuk pelajar yang dilayani oleh petugas kantin.
William H. Roe dalam bukunya School Business Management menyebutkan beberapa tujuan yang dapat dicapai melalui penyediaan layanan kantin di sekolah:-
memberikan kesempatan kepada murid untuk belajar memilih makanan yang baik atau berkhasiat;
memberikan bantuan dalam mengajarkan ilmu nutrisi secara nyata;
menganjurkan kebersihan dan kesihatan;
menekankan kesopanan dalam masyarakat, dalam bekerja, dan kehidupan bersama;
menekankan penggunaan secara beradap dan sesuai dengan yang perlakuan dalam masyarakat;
memberikan gambaran tentang pengurusan yang praktis dan baik;
menunjukkan adanya koordinasi antara bidang pertanian dengan bidang industri;
menghindari terbelinya makanan yang tidak dapat dipertanggungjawabkan kebersihannya dan kesihatannya.
Dilihat dari tujuan kantin sekolah di atas, maka kantin sekolah dapat berfungsi untuk:-
membantu pertumbuhan dan kesihatan pelajar dengan jalan menyediakan makanan yang sihat, seimbang, dan praktis;
mendorong pelajar untuk memilih makanan yang cukup dan seimbang;
untuk memberikan pelajaran sosial kepada pelajar;
memperlihatkan kepada pelajar bahwa faktor emosi berpengaruh pada kesihatan seseorang;
memberikan bantuan dalam mengajarkan ilmu nutrisi secara nyata;
mengajarkan penggunaan peradapan yang sebenar dan sesuai dengan yang berlaku dalam masyarakat;
sebagai tempat untuk berdiskusi tentang pelajaran-pelajaran di sekolah, dan tempat menunggu apabila ada waktu luang.
Dalam menyelenggarakan atau menguruskan kantin sekolah yang baik ia hendaklah memperhatikan hal-hal berikut :-
kantin sekolah hendaknya tidak dipandang sebagai suatu penciptaan keuntungan di sekolah;
program kantin sekolah harus dipandang sebagai sebahagian dari program sekolah secara keseluruhan;
harga makanan dan minuman harus dapat dijangkau oleh daya beli pelajar;
penyajian dan pelayanan makanan harus memadai dan cekap;
bangunan atau ruang kantin harus strategis kerana ia sangat mempengaruhi keseluruhan operasi dan koordinasi program-program kantin;
pertugas kantin harus bertanggungjawab atas makanan yang bernutrisi dan menarik, serta menjamin selera pembeli;
memberikan layanan yang istimewa dapat mendorong berkembangnya program kantin, dan akan dapat menarik pembeli;
program kantin harus mengimbangkan antara produk makanan dan harganya, berteraskan makanan seimbang.
Berkaitan dengan bentuk pelayanan kantin sekolah, terdapat 3 (tiga) alternatif bentuk layanan, iaitu:
Self service system. Sistem pelayanan dimana pembeli melayani dirinya sendiri makanan yang diingini;
Wait service system. Sistem pelayanan dimana pembeli menunggu dilayani oleh petugas kantin sesuai dengan pesanan;
Tray service system. Sistem pelayanan dimana pembeli dilayani petugas kantin, dan penyajian makanannya dengan menggunakan trey atau talam.
Kantin sekolah memberikan peluang untuk mengembangkan tingkah laku dan kebiasaan positif di kalangan pelajar. Hal-hal berikut dapat diperhitungkan oleh pengurus sekolah untuk memperbaiki persekitaran kantin sekolah:
menentukan prosedur untuk menutup dan membuka kantin atau waktu pelajar memasuki dan meninggalkan kantin;
memperhatikan semua perilaku murid dalam kantin;
menyusun suatu aturan pembayaran yang tidak merugikan kantin;
membuat pengaturan tempat duduk yang serasi;
menentukan aturan-aturan bagi perilaku pelajar di meja makan;
mengatur hiasan yang bersesuaian, seperti: lukisan, poster-poster kesihatan;
menyajikan muzik sewaktu pelajar menjamu selera;
mengatur pelajar yang makan dengan membawa makanan sendiri; menyusun prosedur pengembalian talam atau tempat makanan dan pada saat ketika pelajar meninggalkan ruangan makan
Dengan demikian, keberadapan kantin sekolah, tidak hanya sekadar untuk memenuhi keperluan makan dan minum pelajar semata-mata, namun juga dapat dijadikan sebagai wahana untuk mendidik pelajar tentang kesihatan, kebersihan, kejujuran, saling menghargai, disiplin dan nilai-nilai murni yang lain.
Di sinilah letaknya pengertian penting pengurusan kantin sekolah sebagai salah satu substansi pengurusan sekolah.
William H. Roe dalam bukunya School Business Management menyebutkan beberapa tujuan yang dapat dicapai melalui penyediaan layanan kantin di sekolah:-
memberikan kesempatan kepada murid untuk belajar memilih makanan yang baik atau berkhasiat;
memberikan bantuan dalam mengajarkan ilmu nutrisi secara nyata;
menganjurkan kebersihan dan kesihatan;
menekankan kesopanan dalam masyarakat, dalam bekerja, dan kehidupan bersama;
menekankan penggunaan secara beradap dan sesuai dengan yang perlakuan dalam masyarakat;
memberikan gambaran tentang pengurusan yang praktis dan baik;
menunjukkan adanya koordinasi antara bidang pertanian dengan bidang industri;
menghindari terbelinya makanan yang tidak dapat dipertanggungjawabkan kebersihannya dan kesihatannya.
Dilihat dari tujuan kantin sekolah di atas, maka kantin sekolah dapat berfungsi untuk:-
membantu pertumbuhan dan kesihatan pelajar dengan jalan menyediakan makanan yang sihat, seimbang, dan praktis;
mendorong pelajar untuk memilih makanan yang cukup dan seimbang;
untuk memberikan pelajaran sosial kepada pelajar;
memperlihatkan kepada pelajar bahwa faktor emosi berpengaruh pada kesihatan seseorang;
memberikan bantuan dalam mengajarkan ilmu nutrisi secara nyata;
mengajarkan penggunaan peradapan yang sebenar dan sesuai dengan yang berlaku dalam masyarakat;
sebagai tempat untuk berdiskusi tentang pelajaran-pelajaran di sekolah, dan tempat menunggu apabila ada waktu luang.
Dalam menyelenggarakan atau menguruskan kantin sekolah yang baik ia hendaklah memperhatikan hal-hal berikut :-
kantin sekolah hendaknya tidak dipandang sebagai suatu penciptaan keuntungan di sekolah;
program kantin sekolah harus dipandang sebagai sebahagian dari program sekolah secara keseluruhan;
harga makanan dan minuman harus dapat dijangkau oleh daya beli pelajar;
penyajian dan pelayanan makanan harus memadai dan cekap;
bangunan atau ruang kantin harus strategis kerana ia sangat mempengaruhi keseluruhan operasi dan koordinasi program-program kantin;
pertugas kantin harus bertanggungjawab atas makanan yang bernutrisi dan menarik, serta menjamin selera pembeli;
memberikan layanan yang istimewa dapat mendorong berkembangnya program kantin, dan akan dapat menarik pembeli;
program kantin harus mengimbangkan antara produk makanan dan harganya, berteraskan makanan seimbang.
Berkaitan dengan bentuk pelayanan kantin sekolah, terdapat 3 (tiga) alternatif bentuk layanan, iaitu:
Self service system. Sistem pelayanan dimana pembeli melayani dirinya sendiri makanan yang diingini;
Wait service system. Sistem pelayanan dimana pembeli menunggu dilayani oleh petugas kantin sesuai dengan pesanan;
Tray service system. Sistem pelayanan dimana pembeli dilayani petugas kantin, dan penyajian makanannya dengan menggunakan trey atau talam.
Kantin sekolah memberikan peluang untuk mengembangkan tingkah laku dan kebiasaan positif di kalangan pelajar. Hal-hal berikut dapat diperhitungkan oleh pengurus sekolah untuk memperbaiki persekitaran kantin sekolah:
menentukan prosedur untuk menutup dan membuka kantin atau waktu pelajar memasuki dan meninggalkan kantin;
memperhatikan semua perilaku murid dalam kantin;
menyusun suatu aturan pembayaran yang tidak merugikan kantin;
membuat pengaturan tempat duduk yang serasi;
menentukan aturan-aturan bagi perilaku pelajar di meja makan;
mengatur hiasan yang bersesuaian, seperti: lukisan, poster-poster kesihatan;
menyajikan muzik sewaktu pelajar menjamu selera;
mengatur pelajar yang makan dengan membawa makanan sendiri; menyusun prosedur pengembalian talam atau tempat makanan dan pada saat ketika pelajar meninggalkan ruangan makan
Dengan demikian, keberadapan kantin sekolah, tidak hanya sekadar untuk memenuhi keperluan makan dan minum pelajar semata-mata, namun juga dapat dijadikan sebagai wahana untuk mendidik pelajar tentang kesihatan, kebersihan, kejujuran, saling menghargai, disiplin dan nilai-nilai murni yang lain.
Di sinilah letaknya pengertian penting pengurusan kantin sekolah sebagai salah satu substansi pengurusan sekolah.
No comments:
Post a Comment